Kent u de tafeltrainer? Dit is een computerprogramma waarmee kinderen zelfstandig de tafels kunnen oefenen. Er zijn verschillende uitvoeringen op de markt.
Nu zag ik laatst het volgende gebeuren:
Twee zusjes zaten achter de computer en speelden met een tafeltrainer. De oudste (10 jaar) moest de sommen, die zij op het scherm zag, eerst door laten dringen. De antwoorden moest ze vervolgens via het toetsenbord invoeren, maar dit lukte maar moeilijk binnen de tijd die ze hiervoor kreeg. Toen haar de sommen werden gevraagd door haar moeder, dreunde ze zo alle antwoorden goed op.
Haar zusje (8 jaar) kreeg ook belangstelling voor het computerprogramma. De oudste hielp haar zusje door de sommen voor te lezen en het toetsenbord te bedienen. De jongste bakte er niets van. Toen ze echter zelf achter de PC ging zitten en de sommen visueel kon ervaren, gaf zij zo de goede antwoorden.
Op welke manier moet je nou gaan toetsen? Blijkbaar wordt informatie op verschillende manieren verwerkt waardoor de ene toetsmethode wel en de andere niet werkt voor een kind.
Bij het overhoren van bijvoorbeeld de tafels zal de leerkracht, in de meeste gevallen, het kind een som noemen. Het kind moet dan het juiste antwoord geven. Het ene kind kan hiermee goed uit de voeten, het andere dus niet. Dat ligt niet aan het kind, maar aan de manier van toetsen. Het andere kind zou veel beter kunnen presteren als de vraag op een kaartje te zien is.
Het eerste meisje heeft een voorkeur om auditief te denken en haar zusje heeft een voorkeur om visueel te denken.
Leerkrachten let op, geef ze gelijke kansen!