Je hebt ze vast wel eens gezien, die prachtige afbeeldingen van een brein, waarbij de linkerhersenhelft in zwart-wit de ratio weergeeft en de rechterhersenhelft vol kleur de gevoelswereld laat zien.

Het grappige is dat de mensen die zichzelf als ‘rechtsgeoriënteerde denkers’ zien, zich hierin helemaal herkennen. Ze voelen zich erkend, alsof het plaatje speciaal voor hen gemaakt is.

Aan de andere kant zie je dat mensen die meer aan de ‘linkerkant’ van het denken zitten, zich meteen geroepen voelen om te zeggen dat het allemaal onzin is. “Het is een neuromythe!”, roepen ze dan. “Geen wetenschappelijke basis, neem het vooral niet serieus!”

Maar ik denk dan altijd: waarom kan het niet gewoon naast elkaar bestaan?

Het mooie aan wetenschap is dat het altijd begint met het idee: we weten het niet. Dat is precies wat ‘ignoramus’ betekent: “We weten het niet”. Geen enkele theorie is heilig, alles kan en moet getest worden.

En ja, wetenschappers zijn het vaak niet met elkaar eens. Maar dat is juist goed! Door verschillende meningen ontstaan nieuwe ideeën en inzichten. Soms analyseren ze dezelfde gegevens en komen ze toch tot heel verschillende conclusies, afhankelijk van hoe ze de dingen bekijken of welke methoden ze gebruiken.

Daarnaast heeft niet iedereen altijd dezelfde hoeveelheid informatie. Soms is er gewoon nog niet genoeg bewijs om een knoop door te hakken, waardoor er verschillende theorieën ontstaan.

En laten we eerlijk zijn, elk vakgebied bekijkt de wereld weer anders. Een bioloog kijkt anders naar een probleem dan een econoom of een socioloog, en dat is helemaal prima.

Innovatie komt vaak voort uit die verschillen. Als nieuwe ideeën op tafel komen, zijn wetenschappers eerst sceptisch. Maar naarmate er meer bewijs komt, wordt het serieus genomen en kan het tot hele nieuwe ontdekkingen leiden.

Dus ja, die onenigheid leidt vaak tot verdieping en verbetering van kennis. Dat is wat wetenschap zo dynamisch maakt. Wat vandaag nog wordt betwist, kan morgen de nieuwe consensus zijn.

En eerlijk gezegd, ik zie die twee hersenhelften als een geweldige metafoor voor hoe wij mensen in elkaar zitten. We zijn allemaal verschillend, met onze eigen voorkeuren en manieren van denken. Vooral als het gaat om leren!

 

  • secureadmin

    Wim

    Leuk Corina, je enthousiasme spat van het scherm!

    Op www.kernvisiemethode.nl vind je de mogelijkheid om het whitepaper ‘Kernvisie (in de) klas’ te downloaden. Daarin leggen we uit wat je allemaal kan ondernemen om Kernvisie methode toe te passen in school zónder dat je daarvoor alles om hoeft te gooien (want als het huidige systeem werkt voor 75-80% van de kinderen, moeten we dat ook vooral behouden).

    Willen jullie na het lezen meer weten? Je mag me altijd mailen of bellen, dan gaan we samen verder kijken.

  • secureadmin

    Corina

    Die 1e en 2e alinea….ik maakte het afgelopen donderdag (weer) mee in een RT groepje van 6 kinderen uit groep 5! Ik vertelde en tekende…met een ander doel trouwens…maar opeens begonnen ze (allemaal! en heel heftig!) ja te knikken!

    De derde alinea: na afloop was ik heel snel onderweg naar de IB-ers en vertelde…
    Reactie: je boodschap is duidelijk, maar je kunt toch niet alles omgooien?

    Maar, het is niet de eerste keer dat je dit vertelt, daarom willen we het niet (weer) parkeren: Wil jij er eens over nadenken hoe we dat (die kinderen echt helpen) zouden kunnen toepassen in onze school? Zijn er scholen waar ze dit al doen?
    Jaaaaah natuurlijk!

your_ip_is_blacklisted_by sbl.spamhaus.org