Minister van onderwijs, Marja van Bijsterveldt, heeft besloten om de bekende Cito-toets in groep acht, te vervangen door een landelijke eindtoets. Deze gaat later in het leerjaar plaatsvinden, zodat de leerlingen langer taal- en rekenonderwijs krijgen. Het wordt een soort eindexamen voor het basisonderwijs.
Zij noemt dit een foto van het moment, welke moet worden toegevoegd aan de film die het leerlingvolgsysteem heet. Het geheel vormt de basis tot het schooladvies.
Het geheel van toetsen en de Cito-toets, sluit vaak niet aan op het denken van visueel ingestelde kinderen. Deze kinderen hebben eigenlijk last van hun eigen slimheid. Waar andere kinderen een antwoord bij de vraag verzinnen, zal het beelddenkende kind eerst bekijken hoe de vraag bedoeld is (wat willen ze van me?).
Vervolgens komen er minstens drie verschillende antwoorden bij het kind op en moet het nog overwegen welk antwoord het juiste zou kunnen zijn. Dit kind komt dus altijd tijd tekort.
Vragen moeten anders worden gesteld om deze leerlingen een eerlijke kans te geven, de toetsen ook goed te kunnen maken.
Het feit blijft: ze zijn slim genoeg!