Een wat rare titel, want wanneer we stoppen met denken, dan stopt de communicatie en de informatie.
95% van de dingen die we doen, doen we zonder erover na te denken. Dat doen we automatisch. Zelfs als je praat weet je niet welke woorden je gaat gebruiken, die komen vanzelf.
Toen ik onlangs in mijn praktijk bezig was een jongen de tafels te laten automatiseren, liep hij steeds vast. Hij had de neiging om ieder sommetje te berekenen. Hij kreeg het niet geautomatiseerd. Ik heb hem geleerd om de tafel actief in zijn langetermijngeheugen te plaatsen, volgens de Kernvisie methode. Daarna moest hij vertrouwen op zijn hoofd. Alleen hij weet dat hij de informatie er goed in gezet heeft, dus daarna doen zijn hersenen de rest van het werk. Informatie wordt gevraagd en je hersenen geven het antwoord, helemaal automatisch.
Toen de tafel van 8 door mij bevraagd werd, bleef hij nadenken, zoals hij tot nu toe gewend was. Hij had grote moeite om de tafel te reproduceren.
Plotseling werd hij afgeleid door een beschadiging aan zijn schoen. Hij keer ernaar en gaf vanaf dat moment de goede antwoorden. De antwoorden kwamen vanzelf (geautomatiseerd). Hij was gestopt met nadenken en liet de informatie vanzelf uit zijn hoofd komen. De afleiding was voldoende om het natuurlijke proces in gang te zetten.
Dus … stoppen met denken!
 
Wim Bouman
Beste Jenny, dank je wel voor je leuke reactie. Jij hebt ook zelf ervaren dat het niet vanzelfsprekend is dat iedereen op dezelfde manier automatiseert. De Kernvisie methode leert kinderen gebruik te maken van hun visuele talent en zo informatie op te slaan. En wat blijkt; Zij kunnen het wel. Groet, Wim Bouman
Jenny de Bode
O wat herken ik dit… Ik durfde nooit natuur- of scheikundige formules te vertrouwen zonder dat ik ze eerst gecontroleerd (berekend!) had door er kleine getallen voor in de plaats te zetten. Mij heeft het ‘zingen’ van de tafels geholpen bij het automatiseren. Ik leerde ze als een liedje en liedjes hoef je niet na te rekenen. (Duidelijk een andersbreinige handeling).
Heb in mijn eigen onderwijspraktijk leeerlingen ooit een rap laten maken van alle (vaak op elkaar rijmende) onregelmatige Engelse werkwoordvormen. Had een soortgelijk effect.
Lees je nieuwsbrief telkens met veel belangstelling!
Met vriendelijke groet,
Jenny de Bode