Het is toch bijzonder hé, dat gerenommeerde praktijken op het gebied van dyslexie zoveel moeite doen om te vertellen dat je je vooral niet moet verlaten op fenomenen als beelddenken. Dit zijn dwaalwegen en als je dat toch doet, dan levert dat niets anders op dan tijdverlies en valse verwachtingen. Het levert niets op en als het dat wel doet dan was de persoon niet dyslectisch.
Intussen zijn 98% van de kinderen in mijn praktijk visueel ingesteld. Beelddenkers dus.
Volgens Tom Braams van Braams & Partners: “Als het geloof in het beelddenken er toe leidt dat een kind een langdurige beelddenkbehandeling krijgt, en daardoor verstoken blijft van een systematische op de taal gerichte behandeling, dan is de dwaalweg ronduit schadelijk voor het kind.”
Voor een wetenschapper een nogal losse opmerking. Een “beelddenkbehandeling” alsof iemand ziek is. En wat houdt zo’n langdurige behandeling dan in? Braams zet trajecten in van anderhalf jaar. De resultaten van zijn behandeling zijn waarschijnlijk ook het gevolg van de persoonlijke benadering. Het verwijt dat hij zelf maakt ten aanzien van andere manieren van benadering van dyslexie.
Braams: “Hoewel het zeker zo is dat de ene persoon sterker visueel is ingesteld dan de andere, is het voor wetenschappers onmogelijk zich een volkomen niet-talige vorm van denken voor te stellen”.
Hier ligt het grote probleem: omdat wetenschappers zich een beeldende wijze van denken niet voor kunnen stellen (omdat het niet hun manier van denken is en omdat zij het niet goed kunnen) bestaat het dus niet. En op deze wijze wordt een ontwikkeling tegengehouden, die het belang van kinderen kan dienen.
Over wiens belang hebben wij het eigenlijk?
Bij de Kernvisie methode worden kinderen vertrouwd gemaakt met hun talent dat beelddenken heet. Daarna leren zij dit toe te passen tijdens taal en/of rekenen gerelateerde oefeningen. Mooi om aandacht te besteden aan de ontwikkeling van je kind, als je toch op de wachtlijst staat.
De Kernvisie methode bestaat uit 5 tot 7 sessies, over een periode van 3 à 4 maanden.