Op school worden afspraken gemaakt over hoe je een fout geschreven woord moet corrigeren. Ik zie veel verschillen, niet alleen per school, maar ook vaak zelfs per klas. Hoe verwarrend kan het zijn.

Voorbeelden:
  • .viets. fiets
  • viets fiets
  • (viets) fiets
  • etc.

Het woordbeeld dat na deze correctie ontstaat, bestaat uit twee woorden (viets fiets).
Laat de kinderen het woord uitgummen of met correctievloeistof weghalen. Het gaat erom dat er één woordbeeld overblijft: het goede.

Sta niet toe dat er in een woord gekrast of veranderd wordt. Er ontstaat een rommelig woordbeeld dat later minder makkelijk gereproduceerd kan worden.

Ik zie regelmatig dat kinderen dictees terugkrijgen met uitsluitend de fouten aangestreept, maar zonder de toevoeging van het juiste woord.

Hoe kun je nou verwachten dat een kind daarna het woord wel goed schrijft?

 

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *.


Klik op de voorbeeldknop om jouw bijdrage te controleren op fouten, daarna kan je de code uit de afbeelding (deze verschijnt automatisch) invoeren en op de verzendknop klikken.