Er zijn veel termen voor hetzelfde. Een kind zit niet op het niveau, dat aan het einde van het jaar nodig is, om het volgende leerjaar succesvol te laten verlopen.
Wanneer ik deze vraag aan mijn cliënten stel, wordt er meestal gezegd: ‘Om later geld te kunnen verdienen’. Maar wat betekent dat nu eigenlijk voor een kind?
Op de meeste scholen wordt nog weinig echt klassikaal lesgegeven. Kinderen krijgen een weektaak en kunnen dan zelf een indeling maken. Alle taken krijgen zo een plekje in een persoonlijke planning.
Veel kinderen hebben moeite met begrijpend lezen. Begrijpend lezen komt nadat de kinderen hun snelheid van lezen sterk hebben opgevoerd. Het is de bedoeling dat een stuk tekst wordt gelezen en dat het kind daarna een aantal vragen over de tekst beantwoordt. Een rechtsgeoriënteerd kind gaat de tekst gevoelsmatig en visueel beleven, waardoor het langer duurt voordat het klaar is met lezen. Hierdoor komen ze nogal eens in tijdnood.
Vandaag in het nieuws (Nu.nl): ‘Stop met speciale trainers voor cito-toets’. Het cito is niet blij met de ontwikkeling dat steeds meer ouders speciale trainers inhuren om hun kinderen voor te bereiden op de cito-toets.