Veel kinderen hebben moeite met begrijpend lezen. Begrijpend lezen komt nadat de kinderen hun snelheid van lezen sterk hebben opgevoerd. Het is de bedoeling dat een stuk tekst wordt gelezen en dat het kind daarna een aantal vragen over de tekst beantwoordt. Een rechtsgeoriënteerd kind gaat de tekst gevoelsmatig en visueel beleven, waardoor het langer duurt voordat het klaar is met lezen. Hierdoor komen ze nogal eens in tijdnood.
Vandaag in het nieuws (Nu.nl): ‘Stop met speciale trainers voor cito-toets’. Het cito is niet blij met de ontwikkeling dat steeds meer ouders speciale trainers inhuren om hun kinderen voor te bereiden op de cito-toets.
Ik was op het symposium over dyslexie van de oudervereniging Balans. Er was een serie sprekers uitgenodigd, die vooral de stand van zaken omtrent de dyslexiebehandeling bespraken. Er waren in totaal 1300 bezoekers. De Kernvisie methode was aanwezig op de informatiemarkt welke vooraf, in de pauzes en achteraf bezocht kon worden.
Het schooljaar is weer begonnen en ook de noordelijke provincies gaan weer naar school. Met frisse moed, een beetje tegenzin of reikhalzend wordt er uitgekeken naar het nieuwe schooljaar. Hup weer nieuwe dingen leren.
Soms laat ik mij weer verbazen. Scholen proberen kinderen tenslotte met de beste bedoelingen te helpen. Zo hoorde ik laatst dat er al scholen zijn waar, bij kinderen vanaf groep 6, een rekenmachine tot de standaard uitrusting behoort. Ik had al eerder gehoord, dat hier in groep 8 al sprake van was. Het doel hiervan is kinderen te laten focussen op de opdracht en niet op het rekenwerk. Hetzelfde gebeurt met tafelkaarten.
Zowel op de basisschool, de middelbare school, het MBO, HBO en het wetenschappelijke onderwijs, hanteert men zogenaamde dyslexieprotocollen. Dit zijn reglementen en gedragslijnen die men moet hanteren, wanneer iemand een dyslexieverklaring heeft.