
Schoolsysteem | Uit de praktijk
Waarom moet je eigenlijk leren?
Wanneer ik deze vraag aan mijn cliënten stel, wordt er meestal gezegd: ‘Om later geld te kunnen verdienen’. Maar wat betekent dat nu eigenlijk voor een kind?
Schoolsysteem | Uit de praktijk
Wanneer ik deze vraag aan mijn cliënten stel, wordt er meestal gezegd: ‘Om later geld te kunnen verdienen’. Maar wat betekent dat nu eigenlijk voor een kind?
‘s Ochtends als mijn wekker gaat stap ik uit bed. Mijn vrouw vindt dat gek. Zij drukt minstens twee keer op de snooze knop en heeft ruim de tijd nodig om wakker te worden alvorens zij op staat. Nu zou ik natuurlijk ook wat langer kunnen blijven liggen en twee keer op die snooze knop kunnen drukken, maar als ik wakker ben kijk ik uit naar de dag die voor me ligt en wil ik er gewoon aan beginnen. Of mijn vrouw zou zich met pijn en moeite iedere dag direct uit bed kunnen slepen. Maar een pretje zal het voor haar nooit worden.
Schoolsysteem | Uit de praktijk
Geachte dames en heren van het CITO, NIO en andere onderwijskundigen,
Schoolsysteem | Uit de praktijk
Op de meeste scholen wordt nog weinig echt klassikaal lesgegeven. Kinderen krijgen een weektaak en kunnen dan zelf een indeling maken. Alle taken krijgen zo een plekje in een persoonlijke planning.
Uit de praktijk | Schoolsysteem
Veel kinderen hebben moeite met begrijpend lezen. Begrijpend lezen komt nadat de kinderen hun snelheid van lezen sterk hebben opgevoerd. Het is de bedoeling dat een stuk tekst wordt gelezen en dat het kind daarna een aantal vragen over de tekst beantwoordt. Een rechtsgeoriënteerd kind gaat de tekst gevoelsmatig en visueel beleven, waardoor het langer duurt voordat het klaar is met lezen. Hierdoor komen ze nogal eens in tijdnood.
Vandaag in het nieuws (Nu.nl): ‘Stop met speciale trainers voor cito-toets’. Het cito is niet blij met de ontwikkeling dat steeds meer ouders speciale trainers inhuren om hun kinderen voor te bereiden op de cito-toets.