
Het zit 'm in de kleine dingen
Vorige week mocht ik een aantal nieuwe cliënten in mijn praktijk verwelkomen. Opvallend was dat drie (!) kinderen de letters nog tekenden, ondanks dat ze toch al in groep 5 tot 7 zaten.
Vorige week mocht ik een aantal nieuwe cliënten in mijn praktijk verwelkomen. Opvallend was dat drie (!) kinderen de letters nog tekenden, ondanks dat ze toch al in groep 5 tot 7 zaten.
Schoolsysteem | Uit de praktijk
Veel, heel veel kinderen ervaren sociaal-emotionele problemen als faalangst, negatief zelfbeeld, belemmerende overtuigingen en concentratieproblemen. Het gevolg? Buikpijn, hoofdpijn, niet naar school willen en uiteindelijk kans op thuiszitten. Hoe komt dit nou? Zijn dit allemaal individuele tekortkomingen of ligt het probleem veel breder?
Uit de praktijk | Schoolsysteem
En dan komt het moment dat er een kindje onderweg is. Iets waar de meeste mensen zich zo’n negen maanden op voor kunnen bereiden. Soms is die tijd korter, wanneer de baby zich te vroeg aandient. Vaak een hectische tijd in het ziekenhuis, couveuse, gaat hij/zij het redden? De dag dat je naar huis mag met je kindje en dat de verpleging nog tegen je zegt: “Houd er rekening mee dat je kindje later leerproblemen kan krijgen”.
Stel je voor, een mooie zomeravond. Het schemert en je staat met een glas wijn aan de rand van het bos. Als het bijna donker is zet het gezelschap zich in beweging en trekt verder het bos in. Op een sfeervol verlichte open plek zoekt iedereen een plekje op de stoelen die al klaar staan. Het geroezemoes verstomt als de muzikanten hun instrumenten oppakken.
Schoolsysteem | Uit de praktijk
De jongste spruit in ons gezin gaat het eindexamenjaar vmbo-tl in en afgelopen maandag was alweer de eerste schooldag.
Stond ik toch opeens met de voorzitter van de VO-Raad, de heer Paul Rosenmöller aan de statafel. Nee, niet omdat ik kinderen met leerproblemen help, maar gewoon als betrokken ouder.